Vår effektiva metod

För att uppnå högre effektivitet vid utbildningsprojekt fokuserar vi på målinriktning och att planera ett stegvis genomförande. Med vår metod garanterar vi ett bättre utbildningsresultat. Grunderna för den är att starta med en förstudie som resulterar i en planering för hur man ska nå sina önskade mål. Fokus läggs sedan på beteenden och resultat i genomförandet. Metoden bygger på omfattande erfarenheter av hur inlärning görs bäst under hela processen, före, under och efter.

  • Förstudie – Kartläggning och intervjuer för att få fram verkliga behov hos berörd personal och organisation.
  • Planering – Efter analys av förstudie redovisas utbildningsbehov för personal och ledning med förslag till kompetensförstärkning och utbildning.
  • Genomförande – Genomförande i projektform tillsammans med organisationen. Interaktion med deltagare före-under-efter projektet och mätning av nyckeltal (KPI:er)
  • Utvärdering – Uppföljning och rådgivning med jämförande analys av resultat och kartläggning.

Vårt löfte

Med vår strukturerade och välbeprövade metod lovar vi att ge deltagarna rätt kunskapsnivå som anpassats till deras verkliga behov och arbetsuppgifter. Med målinriktning och väl planerat genomförande, steg för steg, når vi högre effektivitet i utbildningen.

Effekt & mål

För att mäta effekten av en utbildning fokuserar vår metod på det övergripande resultatet, kritiska framgångsfaktorer för att nå det, samt det beteende och nyckeltal (KPI:er) som driver utvecklingen mot framgångsfaktorerna.

Metoden har tre inledande moment enligt följande.

1. Förstudie

I förstudien ingår att formulera ett ”förbättringsbehov” och att skaffa kunskap om uppdragsgivarens verksamhet. Vi för en dialog för att få bakgrund till hur behov av förbättringar uppstått eller upplevs. Vi gör en anpassad studie för att kartlägga organisation, medarbetare, processer, teknik, etc.

2. Underlag för effektmätning

Med en Workshop arbetar vi fram underlag för att mäta effekter och vilka de kritiska framgångsfaktorerna är. Medverkande i workshopen är berörd personal, gärna deras närmsta chefer och eventuella personer med spetskompetens kopplat till gruppen. Resultat från workshopen blir ”effektunderlag” och ligger till grund för utveckling av programmet i nästa steg.

Ett effektunderlag innehåller

  • Kortfattad beskrivning av definierat förbättringsbehov
  • Gemensam målbild av övergripande och mätbara effekter av projektet
  • Kritiska framgångsfaktorer som är nödvändigt för att uppnå målbild
  • Nya KPI:er, nyckeltal som kan användas för att fortlöpande mäta resultat av projekt
  • Befintliga KPI:er för mätning av övergripande resultat

3. Utveckling av program

Utbildningsprogram utarbetas med utgångspunkt från det upprättade effektunderlagets kritiska framgångsfaktorer och nyckeltal. Upplägg presenteras tillsammans förslag på aktiviteter för att nå resultat. Olika delmoment presenteras övergripande och en plan för uppföljning och rapportering av nyckeltal.